Wervingsstrategie 2.0

Human

Wervingsstrategie 2.0

Uit onderzoek (2022) blijkt dat grofweg 1 op de 4 medewerkers het afgelopen jaar heeft gesolliciteerd naar een nieuwe baan. 1 op de 5 is van plan het aankomende jaar te gaan solliciteren. En als het erop aankomt, is zelfs een kwart van de mensen bereid om van werkgever over te stappen bij een vergelijkbaar aanbod (dezelfde voorwaarden). De war on talent zal de komende tijd niet afnemen. Het aantal vacatures stijgt, en het maken van de juiste match was nog nooit zo belangrijk als nu.

hero-image

De manier hoe we tot dusver zijn omgegaan met werving en selectie past niet meer in deze tijd. Horen vacatureteksten niet thuis in het rijtje van telefooncellen en zwart-wit tv’s? En hoe lang bestaan jobboards zoals we ze nu kennen eigenlijk nog? Door snelle verandering en innovatie is de dynamiek op de arbeidsmarkt totaal veranderd. Tijd voor een andere aanpak!



 

Het belang van kernwaarden

In ons eerdere artikel WAAROM IS HET ZO LASTIG HET JUISTE PERSONEEL AAN TE TREKKEN schreven we al over het belang van matches in de kern: Wanneer de basis niet goed zit en de kernwaarden (organisatiecultuur, drijfveren, mentaliteit en doelen) van je medewerkers niet voldoende overeenkomt met de kernwaarden van je organisatie, is de kans op een langdurige en duurzame match klein. Het is daarom essentieel om hierop in te zetten in je wervingsstrategie.



 

Employer Value Proposition

Na extensief onderzoek naar je interne identiteit en externe imago heb je een start-situatie. Bij het in kaart brengen van je waarden en doelen en deze van je potentiele werknemers (B2T doelgroep), kan je een communicatiestrategie inrichten die beide partijen en belangen bij elkaar zal brengen. Dit krijgt vorm in een Employer Value Proposition: EVP. Oftewel, je werknemerswaarde. Dit gaat niet (alleen) over salaris, arbeidsvoorwaarden, opleidingsmogelijkheden en werknemersvoordelen; het gaat over je persoonlijkheid en kernwaarden.



 

Voorwaarden goede EVP

Uit je onderzoek weet je wat je je (toekomstige) medewerkers te bieden hebt en in hoeverre dat voor hen ook waardevol of interessant is. Je formuleert daarmee bepaalde ‘beloftes’ die je werknemerswaarde omschrijven en je doelgroep zal aanspreken. De beloftes moeten voldoen aan deze voorwaarden:
• Intern verifieerbaar: je EVP is alleen geldig als de huidige medewerkers zich daarin kunnen vinden
• Duurzaam inzetbaar – zowel intern als extern: Dit gaat namelijk over je kern, en die verander je niet iedere paar jaar.
• Aantrekkelijk: het moet je B2T doelgroep aanspreken en huidige medewerkers trots maken.
• Onderscheidend: voorsprong geven op de concurrentie.

Ten slotte communiceer je je EVP naar je B2T doelgroep middels een uitgebreide communicatiestrategie en een daadkrachtige uitvoering (bij voorkeur door de marketingcommunicatieafdeling of een specialistisch bureau). Dit stelt je in staat duurzame matches te maken wat zowel je medewerker als je organisatie zal versterken!

Interessant? Wij helpen je hier natuurlijk graag mee!

Contact

Recente blogs