Wat is een goede Candidate Journey?

Knowledge

Wat is een goede Candidate Journey?

Waarschijnlijk ken je de term Customer Journey maar al te goed: alle contactmomenten die een (potentiële) klant met je merk, product of service heeft voordat hij/zij overgaat op koop. De term ‘Candidate Journey’ hoor je nu steeds meer omdat zowat iedere organisatie enorm druk is met de werving van nieuw personeel. En die Journey is ook eigenlijk niet zo heel anders dan de Customer Journey, maar is vaak wel een ondergeschoven kindje…

hero-image

Het is hoog tijd om net zo veel (of misschien wel meer) aandacht te besteden aan de Candidate Journey als die van de ‘Customer’. Dat blijkt wel uit het overvloed aan onvervulde vacatures die er momenteel in het hele land zijn. Organisaties krijgen ze maar niet ingevuld, wat enerzijds te maken heeft met de overspannen markt, maar vooral met het feit dat we niet genoeg weten over wat er aan de kandidaatzijde allemaal gebeurd.

Defineer je journey

Welke contactmomenten heeft een (potentiële) sollicitant allemaal met je organisatie voordat hij/zij kan besluiten te solliciteren? En wat zijn precies alle manieren om te solliciteren? Dit kunnen we je niet zo vertellen in dit artikel, omdat dit bij iedere organisatie verschillend is. Ga dit dus zelf na, maar wel op de juiste manier die we je wel kunnen vertellen: Ga ervanuit dat de kandidaat je organisatie nog niet kent, begin met een blank canvas:

1. Wat is de plek dat ze voor het eerst in aanraking komen met je organisatie (als potentiële werkgever?) is dat offline of online? Wanneer het online is, wat is dan de plek/platform? En wat zien ze dan precies van je?
2. Stel, ze zijn getriggered door het eerste contactmoment (hierboven). Wat is dan de vervolgstap? Komen ze op je website terecht? Op welke pagina en wat is dan hetgeen wat ze van je zien/lezen?
3. Als de kandidaat vervolgens vacatures van je wil bekijken, waar/hoe vindt diegene er een die bij hen zou passen en wat kunnen ze daar over lezen/zien?
4. Wanneer de persoon wil solliciteren, hoe doet hij/zij dat? Zijn er meerdere mogelijkheden en welke stappen moet hij/zij daarvoor nemen? Hoe lang duurt dit proces en hoeveel (persoonlijke) contactmomenten zijn er voordat diegene aan tafel komt?
5. Tot slot neem je ook het hiringproces onder de loep wanneer iemand is uitgenodigd op gesprek te komen. Wat zijn daarin de verschillende stappen totdat iemand in dienst komt?



 

De Candidate Experience

Oke, je weet welke stappen en touchpoints er zijn met je organisatie vanuit de kandidaatzijde. Maar hoe ervaart de kandidaat deze? Voldoet het aan zijn/haar verwachting of valt er iets tegen? Wat is er anders aan deze Journey dan die van een concurrent-werkgever? Dát is de Candidate Experience, en zegt iets over de kwaliteit van je Journey. Dit kan je natuurlijk het beste in de praktijk testen: laat iemand (of nog beter: meerdere iemanden) uit je kandidatendoelgroep de Employer Journey doorlopen en zijn/haar ervaringen met je delen.



 

Verbeter jouw Candidate Journey

Als de Journey en Experience inzichtelijk zijn kan je aan de slag met verbetering. We geven je op dit gebied graag vast wat tips waar de meeste bedrijven al mee kunnen verbeteren.

• Ben daar waar je doelgroep is. Verwacht niet dat je doelgroep ‘vanzelf’ op jouw (werken-bij) website belandt maar trek hem/haar daar actief naar toe.
• Investeer in (beeldende) content. Om je doelgroep te kunnen verleiden naar jouw website te gaan en jouw vacature te overwegen, moet je met behoorlijk goede content komen om het te winnen van de concurrenten.
• Zorg voor een sterke werken-bij website. Zowel technisch, functioneel en visueel moet je werken-bij website shinen.
• Ken en own je waardepropositie. We hebben nog wel eens de neiging om te bescheiden te zijn maar ook daarmee ga je de strijd nu niet winnen. Waarom ben jij een goede werkgever? Wat maakt jou beter dan de concurrent en waarom willen mensen bij jou blijven werken? Schreeuw het van de (digitale) daken!
• Verlaag drempels. Wanneer een kandidaat mogelijk interesse heeft in werken bij je organisatie, moet hij/zij op de allersimpelste manier daar actie op kunnen ondernemen. Denk aan prominente contactgegevens, simpele sollicitatieformulieren en bijvoorbeeld chatmogelijkheden.
• Maak het zo persoonlijk mogelijk. Als een kandidaat het gevoel heeft een uit honderden te zijn en geen aandacht voor hem/haar persoonlijk ervaart is de interesse snel weg. Bekijk waar je dit kan verbeteren in de Journey.
 

Op naar jouw goede Candidate Journey

Zoals we al zeiden is de Candidate Journey vaak een ondergeschoven kindje. Net zoals we dit proces moeten optimaliseren om aan klanten te komen, geldt dat ook voor personeel. Helemaal met de overvloed aan keuzes die zij op dit moment hebben.

Wil je weten hoe goed jouw Candidate Journey en -Experience momenteel is? Test jouw eigen Candidate Journey via onze tool (knop hieronder)