Zo bereken je wél je Cost per Hire (+ rekensjabloon)

Knowledge

Zo bereken je wél je Cost per Hire (+ rekensjabloon)

Dat het aantrekken van nieuwe medewerkers lastig en duur is, weten we inmiddels wel. Maar wat de werkelijke kosten van een Hire zijn, blijkt in de praktijk nog lastig te berekenen. Zonde, omdat het een belangrijke metric is binnen Talent Acquisition en de optimalisatie hiervan. Wij vertellen je hoe je dit goed berekent.

hero-image

Voordat je kunt bepalen of je Cost per Hire hoog, gemiddeld of laag is, moeten we het eerst eens worden over de definitie. Dus hier komt ‘ie:

 

De Cost per Hire (CpH) is een opsomming van alle kosten die je organisatie maakt in een bepaalde periode om nieuwe medewerkers aan te trekken, gedeeld door het aantal daadwerkelijke hires.

 

Kosten t.b.v. aantrekken nieuwe medewerkers
CpH (in periode X)= _____________________________________
Aantal hires

 

De Society for Human Resource Management heeft hier in 2012 een standaard voor geschreven. Maar als je geen tijd (of zin) hebt om die 50 pagina’s door te nemen kan je beter onze samenvatting lezen:

 

Wat omvat de CpH precies?

Grofweg kunnen we de kosten onderverdelen in twee soorten: de interne- en externe kosten.

Intern: de kosten die ervoor zorgen dat het recruitmentproces (goed) verloopt.

• Salariskosten van het Recruitmentteam en gedeeltelijk van HR, Marketing en evt. andere betrokken afdelingen;
• Kosten van werkplekken en andere voorzieningen voor Recruitment;
• Devices zoals computers, telefoons en vergaderapparatuur;
• Software zoals ATS systemen, MS Office, BI software etc.;
• Bonussen voor het aanbrengen van nieuwe collega’s (referral).

Extern: uitgaven aan organisaties of professionals voor hun bijdrage aan het recruitmentproces of de onboarding. Dit kan heel divers zijn, maar hierbij wat voorbeelden:

• Recruitmentfees van detacheringsorganisaties, headhunters, etc.;
• Kosten voor Recruitment- en HR evenementen;
• Reclame en marketingkosten (jobboards, social media advertenties etc.);
• Digital agencies (websites, consulting, design, etc.);
• Kosten van assessments.

Wanneer je deze kosten inzichtelijk hebt, kan je de berekening gaan maken.

Bereken je CpH in 3 stappen

1. Kies een goede periode, bij voorkeur een kalenderjaar
Voor een eerlijke berekening kies jeeen periode diemaatgevend en lang genoeg is. Door in ieder geval een volledig kalenderjaar te pakken, krijg je een overzicht van het verloop en bijvoorbeeld ook de kosten die slechts één keer per jaar worden gemaakt (denk aan een groot event of jaarlijkse abonnementskosten)

2. Tel de in- en externe kosten bij elkaar op
Bovengenoemde kostenposten in het gekozen kalenderjaar bundel je. Zo krijg je de totale Hiring Costs.

3. Deel de hiring costs door het aantal hires
Hoe veel mensen zijn er in dezelfde periode aangenomen? Bepaal hierin zelf of je bijvoorbeeld de mensen die in de proeftijd vertrekken wel of niet meetelt als ‘hire’.

En Voila, je hebt de CpH van de organisatie (of afdeling) correct uitgerekend in een bepaalde periode! Voer je dit opnieuw uit voor de andere kalenderjaren, dan krijg je ook nog inzicht in de trend binnen jouw bedrijf.

Download ons rekenvoorbeeld in Excel en ga meteen zelf aan de slag: