Wat is Digital Talent Acquisition?

Knowledge

Wat is Digital Talent Acquisition?

Digital Talent Acquisition is dé manier om jouw B2T (business to talent) doelgroep aan te spreken. Het is ook wel bekend als Recruitment Marketing. In tegenstelling tot een vacaturetekst schrijven en deze uit te zetten via diverse kanalen zoals op je website en jobboards, is Digital Talent Acquisition dé manier om jouw werkgeversmerk op de juiste manier te communiceren naar je doelgroep(en).

hero-image

Digital

Iedereen is online en zo goed als alle communicatie verloopt tegenwoordig digitaal. We hoeven je ook niet meer te vertellen dat het wijs is om al je communicatiestrategieën hierop te ijken. Wel durven we te stellen dat je zó ontzettend veel meer hebt aan je online/digitale kanalen tegenover offline, dat we die daarom voortaan maar buiten scope laten. 

 

Talent 

DTA draait om recruitment. Het is onderdeel van je wervingsstrategie 2.0. Recruitment gaat over het binnenhalen van de juiste kandidaat, op het juiste moment voor de juiste prijs. De dagen van vacatureadvertenties in bladen of kranten en jobfairs komen ten einde, als ze dat niet al zijn… DTA komt in de plaats.

 

Acquisition

Waar we vroeger bij acquisitie en marketing alleen dachten aan het profileren en verkopen van je producten, is het à la 2023 veel meer dan dat. In termen van recruitment is het niet meer de vacature die je moet ‘verkopen’, maar je werkgeversmerk! De vacante baan of functie is minder belangrijk geworden in het hele verhaal en daarom is krachtige marketing voor je organisatie als werkgever ontzettend essentieel.


 

The place to be

Online is the place to be. Heb je geen online aanwezigheid, heb je geen bestaansrecht. Dagelijks besteden we gemiddeld 6 uur per dag online. 6 uur! Daarvan spenderen Nederlanders ruim 1,5 uur per dag scrollend op social media waar we open staan voor allerlei berichten.


 

Right place, Right time

Met online marketing kan je door middel van data precies weten waar jouw doelgroep zich online bevindt. Denk aan verschillende websites, apps en platformen. Door online te adverteren kan je je boodschap specifiek ‘targetten’ en de content zo ontwikkelen dat het precies de juiste snaar raakt, op een bepaald moment in de ‘Journey’. Dat geldt ook voor DTA.


 

DTA in de drie fasen van de ‘Journey’

Mensen doorlopen een vergelijkbare Journey, wanneer ze overwegen om te solliciteren bij een werkgever. Het ‘aankoopproces’ in relatie tot een werkgeversmerk en specifieke vacature of aanbod is als volgt:

Een individu wordt zich bewust van het bestaan van de werkgever (Awareness), vervolgens neemt diegene relevante informatie tot zich over deze werkgever waardoor hij/zij een mening kan vormen (Consideration) en ten slotte kan deze persoon de keus maken om tot ‘aankoop’ over te gaan ofwel te solliciteren of contactgegevens achterlaten met de intentie elkaar te ontmoeten (Decision).


 

Wat levert DTA je op?

De juiste content, voor de juiste doelgroep, op het juiste moment in hun fase, is wat een effectieve DTA strategie inhoudt. Daarnaast stelt DTA je in staat om te A/B testen, monitoren, bijstellen, analyseren en daardoor te optimaliseren. Zo kan jij de juiste mensen aanspreken en enthousiasmeren, om duurzame werkrelaties te realiseren die zowel medewerker als organisatie zal versterken.

Concreet kan Digital Talent Acquisition je bereik via digitale platformen snel 800% vergroten, tot 7x meer sollicitanten opleveren en je Costs per Hire verlagen met wel 50%.

Lees hier meer over Digital Talent Acquisition