"Cost per hire verlagen en een duurzaam en rendabel recruitmentmodel ontwikkelen."
Wat doet Royal SMIT?
Royal SMIT (onderdeel van de SGB-SMIT Group) ontwikkelt en produceert al ruim 100 jaar grootvermogenstransformatoren vanuit hun modern uitgeruste productiefaciliteit. Royal SMIT is gevestigd in Nijmegen en wereldspeler in hun gebied. De transformatoren zijn 'engineered to order' en worden over de hele wereld geplaatst. Een unieke organisatie met ruim 700 medewerkers.
Om kwaliteit en continuïteit te borgen en natuurlijke uitstroom op te vangen heeft Royal SMIT een doorlopende vraag naar geschikt personeel. De transformatoren worden geproduceerd door assemblagemonteurs, die essentieel zijn om de productiedoelstellingen te halen. Op jaarbasis zijn er 350 inzetbare monteurs nodig om de 110 a 120 transformatoren te kunnen maken.
Vraagstuk Royal SMIT
Het aantrekken van geschikt technisch personeel was, ook voor SMIT, lastig. Omdat er met reguliere recruitmentwerkzaamheden onvoldoende resultaat werd geboekt, maakte zij veelvuldig gebruik van partners zoals als detacherings- en werving & selectiebureaus. De samenwerking met deze partners zorgde voor een exponentiele stijging van de Cost per Hire.
Royal SMIT zocht naar een partner die samen met hen een duurzaam en rendabel recruitmentmodel kon ontwikkelen. Deze behoefte is uiteengezet in drie onderwerpen: het sluiten van de ‘gap’ tussen beschikbare FTE en gewenste FTE, de Cost per Hire verlagen, meer hires op ‘cultural fit’ (om het verloop te verlagen).
Sinds het eerste kwartaal van 2021 helpen wij Royal SMIT hiermee door het inzetten van onze diensten.
Ingezette Services
Case: Royal SMIT
Hiring- en strategische recruitmentplanning
Samen met SMIT hebben we de behoeftes besproken en de hiringplanning gevormd. SMIT heeft op ons advies concessies gedaan in hun wensprofielen: ze zochten ervaren monteurs, maar vanwege de krapte zijn ze zich meer gaan richten op mensen met de juiste competenties: technisch handig onderlegd, nauwkeurig werkend en kwaliteitgericht. Deze mensen kunnen ze namelijk intern opleiden om de functie(s) voor SMIT te kunnen vervullen. Daar volgde diverse Persona’s en een strategische recruitmentplanning uit.
Recruitmentmarketing Campagnes
We hielpen SMIT met het opstellen van hun EVP: wat maakt jullie als werkgever interessant? We brachten de cultuur, werkomstandigheden en arbeidsvoorwaarden in kaart en communiceren deze, naast informatie over wat SMIT doet, naar de doelgroep via verschillende campagnes en online platformen.
Werkgeverscontent
Ook helpen we SMIT met het verduidelijken van de vacatureteksten. We creëren content waardoor de functies begrijpelijk en interessant zijn voor de doelgroep. Door middel van blogs en videocontent krijgen zij een goed beeld van wat het werken bij SMIT (in een bepaalde functie) écht inhoudt.
WerkenBij-website
Daarnaast hebben we een nieuwe WerkenBij-website voor SMIT gecreëerd. De originele tijd op de webpagina’s, gedrag van bezoekers uit campagnes en conversie (sollicitaties) vielen tegen op de oude website. Door een nieuwe UX-geoptimaliseerde website te maken, waarin de journey centraal staat en een conversiegericht design is ingezet, is de kwaliteit enorm verbeterd. Door middel van continue dataverzameling blijven we optimaliseren.
ATS implementatie en -optimalisatie
SMIT werkte met Excel sheets t.b.v. het recruitmentproces. Dit was inefficiënt en we hebben samen bekeken hoe we dit het beste konden verbeteren. De best passende ATS software hebben we geïmplementeerd in de organisatie. De ideale Candidate Journeys per functie zijn in kaart gebracht, waarbij zowel de belangen van SMIT als die van de doelgroep leidend waren. Gebruiksgemak, verhogen van kwaliteit van de (persoonlijke) communicatie in het hiring-proces en verkorten van Time To Hire waren hierbij de doelen.
Resultaat in het kort
De Recruitmentmarketing campagnes met relevante en hoog kwalitatieve content zorgen voor veel weergaven, kliks, een hoge CTR en veel volume in websitebezoeken. De nieuwe WerkenBij-website zorgt voor kwaliteit: langere tijd op pagina(s) en meer sollicitanten.
Naast een groei van het relevante aantal sessie met 138%, is ook het aantal sollicitanten gegroeid van 10 naar gemiddeld 59 sollicitanten per maand. Hiervan worden er gemiddeld 9 per maand aangenomen.
Impact diensten
Situatie Royal SMIT voor- en na start diensten
Cost per Hire
Met 66 procent gedaald in 1 jaar tijd
Time to Hire
van 12 naar 5-6 weken
Gem. tijd op website
van gem. 1:23 per sessie naar 2:22
Meer weten?
Meer weten over het vraagstuk, de ingezette diensten, of de resultaten van deze case? René kan je er alles over vertellen!