"Opbouwen van het werkgeversmerk en ondersteuning in talentacquisitie."
Wat doet QBuild?
QBuild heeft als missie: ‘Een veilige, comfortabele en duurzame leefomgeving voor iedereen’. Om deze missie te realiseren verzorgt QBuild renovatie en onderhoud aan gebouwen. Dit loopt uiteen van calamiteitenherstel en mutaties tot periodiek onderhoud. Als partner verzorgen zij zowel bouw-, als elektrotechnische- en werktuigbouwkundige installaties.
QBuild bestaat sinds 1994 en heeft in totaal 8 vestigingen door heel Nederland: Amsterdam, Almere, Apeldoorn, Badhoevedorp, Bilthoven, ‘s-Hertogenbosch, IJsselstein en Rotterdam.
Vraagstuk QBuild
QBuild heeft duidelijke groeiambities maar onvoldoende kennis van HR/recruitmentmogelijkheden in de huidige tijd om dit zelf vorm te geven.
Zij zochten naar een partner die hen kon helpen met het opbouwen van naamsbekendheid in de regio’s waar zij gevestigd zijn én het bouwen aan hun Employer Brand. Daarnaast wilden ze graag advies over het inrichten van hun Candidate Journey en ondersteuning in operationeel recruitment.
Matchlab verzorgde dit voor QBuild van juni ‘22 tot juli ’23.
Ingezette Services
Case: QBuild
ATS advies en implementatie
Omdat QBuild 8 vestigingen heeft, hebben zij de behoefte om zowel op groeps- als vestigingsniveau inzicht te krijgen. Daarnaast wil QBuild een transparant overzicht waarin efficiënte, deels geautomatiseerde processen opgenomen kunnen worden. Ook bestond de wens om meer inzicht te krijgen in de Time to Hire, Cost per Hire en andere relevante managementinformatie zoals Quality of Lead en Quality of Hire.
Na het kiezen van de ATS applicatie heeft matchlab ondersteund met de inrichting. Voorafgaand aan de livegang zijn alle gebruikers getraind en tot op heden fungeert matchlab nog als partner rondom de inrichting en gebruik.
Recruitmentmarketing Campagnes
Waar QBuild bekend is binnen de branche als bouwpartner, schort het aan bekendheid als werkgever. Samen hebben we gekeken naar de unieke werkgeverspropositie en bepaald hoe we de verschillende doelgroepen het beste konden bereiken.
Door de inzet van verschillende online campagnes met diversiteit in aansprekende content op relevante kanalen, zien we een grote stijging in de bekendheid van QBuild als werkgever. Het resulteert in een hoog volume aan relevant websiteverkeer, meer aandacht voor de vacatures en een grote stijging in aantal sollicitanten.
Matchlab Express
Ter verbetering van de digitale Candidate Journey hebben we de ‘Matchlab Express’ aan de website van QBuild toegevoegd. Deze integratie zorgt o.a. voor een betere koppeling tussen de website en de vacatures in de ATS applicatie.
De Express creëert een laagdrempelig en visueel aantrekkelijker sollicitatieproces, waarmee QBuild meer sollictanten genereert. Ook biedt het QBuild de mogelijkheid te zien hoeveel kandidaten een bepaald sollicitaiteformulier starten, hoeveel deze voltooien, hoe lang hierover gedaan wordt én op welk punt (het vaakste) wordt afgehaakt. Met deze data wordt de website en het sollicitatieproces continu geoptimaliseerd.
Operationeel Recruitment
Om alle operationele zaken rondom recruitment goed te laten verlopen, ondersteunt matchlab in de vorm van een recruiter die exclusief voor QBuild werkt. Deze collega is verantwoordelijk voor alle operationele, kandidaat-gerelateerde zaken zoals sourcing, het interviewen van kandidaten en het plannen van kennismakingsgesprekken met verschillende hiringmanagers.
Tevens treedt de recruiter op als sparringspartner voor de interne organisatie om bijvoorbeeld de Candidate Journey te verbeteren of de kwaliteit van sollicitatiegesprekken te verhogen.
Impact diensten
Situatie QBuild voor- en na start diensten
Websitebezoek
Afkomstig uit Recruitmentcampagnes
Sollicitanten
van gem. 6 naar 25 per maand
Operationeel recruitment
uren per week, dankzij ATS
Meer weten?
Meer weten over het vraagstuk, de ingezette diensten, of de resultaten van deze case? René kan je er alles over vertellen!