Het kost gemiddeld €4.494,- om een nieuwe werknemer te werven (bron: Recruitment Kengetallen Onderzoek 2019). De zogenoemde Cost Per Hire is een veelgebruikte KPI binnen recruitment en HR. Het doel is om op het juiste moment, voor de juiste prijs de juiste kandidaat binnen te halen. En dat mag dus wat kosten blijkbaar! Maar, heb je niet liever voor minder geld kwalitatief betere hires? Ga dan voor een andere strategie!

De Costs Per Hire omvatten:

  • Interne kosten: werkzaamheden van recruiters, sollicitatiegesprekken voeren, administratiewerkzaamheden, referralbonussen uitkeren, onboardingtraject nieuwe collega.
  • Externe kosten: uitbesteden van recruitment en wervingsactiviteiten aan derden.
  • Marketingkosten: plaatsingen op jobboards en advertentiekosten.

 

Bereken jouw Hiring Budget

Schat je aantal hires in per tijdsperiode. Bijvoorbeeld op jaar- of kwartaalbasis. Schat vervolgens de kosten in die gemaakt worden in de eerder genoemde drie categorieën. Denk ook aan de extra kosten zoals het maken van een (nieuwe) carrièrewebsite of de aanschaf van een ATS sofware. Bereken je Cost Per Hire door alle kosten bij elkaar op te tellen en deze te delen door het aantal Hires in die periode.

Uiteindelijk zullen sommige functies duurder zijn om te werven dan anderen, het kan goed zijn om daar ook nog extra onderzoek naar te doen.

 

Verlaag je CPH

Waar vaak de hoogste kosten gemaakt worden, zijn in de uitbesteding bij (interim)bureau’s zoals werving en selectiebureaus, uitzendbureaus en detacheerders. Dat scheelt jou weer in tijd (interne kosten) maar maken de Cost Per Hire onderaan de streep wel aanzienlijk hoger. Als je zelf de capaciteit hebt om recruitmentactiviteiten te doen, kan je dit daarom het beste ook in eigen hand houden.

 

Voordelen werving in eigen beheer

Recruitmentbureau’s schuiven vooral met ‘poppetjes’ en plaatsen diegenen die voldoen aan bepaalde harde waarden (opleiding, werkervaring, diploma’s, leeftijd en woonplaats). Zo is er geen aandacht voor duurzame werkrelaties op basis van overeenkomende kernwaarden. Logisch, want meestal betreft het dringende capaciteitsproblemen en is het ‘invullen’ van de vacature het enige doel van de bureau’s. Deze diensten kosten organisaties veel geld en minimaliseert de rol van de daadwerkelijke werkgever.

Wanneer je de werving in eigen beheer houdt, communiceer je met je B2T (Business to Talent) doelgroep vanuit je eigen naam en daarmee vanuit je eigen werkgeversmerk. Zo heb je een betere kans op het vinden van de match op kernwaarden. Daarmee worden duurzame werkrelaties mogelijk waar zowel organisatie als individu de vruchten van plukken!

 

Wervingsstrategie 2.0

Bij Match-Lab geloven we dat organisaties in staat moeten zijn om zelf de juiste mensen te vinden, door te matchen op overeenkomende kernwaarden. Daarbij kunnen ze voorbijgaan aan (dure) recruitmentbureau’s om uiteindelijk de Cost per Hire te verlagen en de kwaliteit van de hires te verhogen. Wij stellen organisaties hiertoe in staat door de link te zijn tussen organisatie en (latent) werkzoekenden, in plaats van tussenpartij die deze als het ware van elkaar scheidt.

 

Meer weten? We helpen je graag!