Digital Recruitment Marketing is dé manier om jouw B2T (business to talent) doelgroep aan te spreken. In tegenstelling tot een vacaturetekst schrijven en deze uit te zetten via diverse kanalen zoals op je website en jobboards, is Digital Recruitment Marketing de manier om jouw werkgeversmerk op de juiste manier weg te zetten.

Digital

We leven inmiddels in het jaar 2021. Iedereen is online en zo goed als alle communicatie verloopt tegenwoordig digitaal. We hoeven je ook niet meer te vertellen dat het wijs is om al je communicatiestrategen hierop te ijken. Wel durven we te stellen dat je zo ontzettend veel meer hebt aan je online/digitale kanalen tegenover offline, dat we deze daarom voortaan maar buiten scope laten.

Recruitment

DRM draait om recruitment. Het is onderdeel van je wervingsstrategie 2.0. Recruitment gaat over het binnenhalen van de juiste kandidaat, op het juiste moment voor de juiste prijs. De dagen van vacatureadvertenties in bladen of kranten en jobfairs komen ten einde, als ze dat niet al zijn… DRM komt in de plaats.

Marketing

Waar we vroeger bij marketing alleen dachten aan het profileren en verkopen van je producten, is marketing a la 2021 veel meer dan dat. In termen van recruitment is het niet meer de vacature die je moet ‘verkopen’, maar je werkgeversmerk! De vacante baan of functie is minder belangrijk geworden in het hele verhaal en daarom is krachtige marketing voor je organisatie als werkgever zo essentieel.

 

The place to be

Online is the place to be. Heb je geen online aanwezigheid, heb je geen bestaansrecht. Dagelijks besteden we gemiddeld 6 uur per dag online. 6 uur! Daarvan spenderen Nederlanders ruim 1,5 uur per dag scrollend op social media waar we open staan voor allerlei berichten.

 

Right place, Right time

Met online marketing kan je door middel van data precies weten waar jou doelgroep zich online bevind. Denk aan verschillende websites, apps en platformen. Door online te adverteren kan je je boodschap specifiek ‘targetten’ en de content zo ontwikkelen dat het precies de juiste snaar raakt, op een bepaald moment in de ‘Buyers Journey’. Dat geldt ook voor DRM.

 

DRM in de drie fasen van de ‘Journey’

Mensen doorlopen een vergelijkbare Buyers Journey, wanneer ze overwegen om te solliciteren bij een werkgever. Het ‘aankoopproces’ irt een werkgeversmerk en specifieke vacature of aanbod is als volgt:

Een individu wordt zich bewust van het bestaan van de werkgever (Awareness), vervolgens neemt dit individu relevante informatie tot zich over deze werkgever waardoor hij/zij een mening kan vormen (Consideration) en ten slotte kan het individu de keus maken om tot ‘aankoop’ over te gaan ofwel te solliciteren of contactgegevens achterlaten met de intentie elkaar te ontmoeten (Decision).

 

Wat levert DRM je op?

De juiste content, voor de juiste doelgroep, op het juiste moment in hun fase, is wat een effectieve DRM strategie inhoudt. Daarnaast stelt DRM je in staat om te A/B testen, monitoren, bijstellen, analyseren en daardoor te optimaliseren. Zo kan jij de juiste mensen aanspreken en enthousiasmeren, om duurzame werkrelaties te realiseren die zowel medewerker als organisatie zal versterken!

 

Meer weten? We helpen je graag!