Binnen de sectoren industrie, bouw, installatie, groothandel en zorg is in de afgelopen jaren het medewerkers-enthousiasme zichtbaar gedaald*. Dat betekent dat de loyaliteit, tevredenheid en de retentie van medewerkers in deze sectoren daalt. Uit onderzoek blijkt dat de oorzaak grotendeels in de negatieve ervaring m.b.t. de werksfeer, het management, de mate van waardering en de werk-privé balans ligt. Wat betekent dit voor je wervingsstrategie?

 

Uitgebreide onboardingprogramma’s en personeelsuitjes

Organisaties besteden meer tijd, aandacht en geld aan het inrichten van een optimale Employee Journey. Daarbij schenken ze aandacht aan thema’s als onboarding, opleidingsprogramma’s, werkplezier en concurrerende arbeidsvoorwaarden in de hoop het personeelverloop te verlagen en retentie te verhogen.

Dit zijn goede initiatieven, die zeker positief bijdragen in de werknemerservaring binnen een organisatie. Maar als je het ons vraagt begin je zo op het verkeerde moment in de Employee Journey. De echte oorzaak van de problemen rondom een laag medewerkers-enthousiasme en een hoger verloop, zit hem in mismatches in de kern.

 

Kernwaarden in mensen en organisatie

Wanneer de basis niet goed zit en de kernwaarden van je medewerkers niet voldoende strookt met de kernwaarden van je organisatie, is de kans op een langdurige en duurzame match klein. Met kernwaarden bedoelen we de organisatiecultuur, drijfveren, mentaliteit en (maatschappelijke) doelen. Het vormt de identiteit van je organisatie.

Je kernwaarden liggen aan de grondslag van de beslissingen die je maakt, dat geldt voor zowel organisatie als individu. Als je medewerkers achter je beslissingen staan, zorgt dat uiteraard voor positiviteit en synergie. Daarom is het essentieel hierin de match te vinden met (toekomstige) medewerkers!

 

Wervingsstrategie 2.0

Stop dus met zoeken naar medewerkers die vooral voldoen aan oppervlakkige ‘eisen’ zoals: opleiding, werkervaring, diploma’s, leeftijd en woonplaats) maar ga op zoek naar die mensen die matchen met je kernwaarden. Daar zit goud!

 

Interne identiteit vs extern merkimago

Om dit te kunnen doen, zal je goed onderzoek moeten doen. Je neemt je interne identiteit en extern merkimago onder de loep. Je onderzoekt hoe deze momenteel is en wat daarin je ambities zijn. Zo ontdek je ook wat je belangrijkste kernwaarden zijn en daarmee wat voor type mensen je nodig hebt om je doelen te behalen.

Dit is niet iets wat je in een middagje even gedaan hebt. Het is belangrijk om alle lagen van de organisatie hierin te betrekken om een accuraat beeld te krijgen. Daarnaast zal je uitgebreid onderzoek moeten doen naar doelgroep van potentiele toekomstige werknemers. Wat zijn hun kernwaarden, wensen en behoeftes? En wat is je merkimago bij hen? Komt dat wel overeen met je identiteit en sluit het aan bij je doelgroep?

 

Duurzame werkrelaties als resultaat!

Wanneer de feiten en verschillen helder zijn weet je wat je graag zou willen veranderen. Je interne kernwaarden pas je niet zomaar aan, die zitten vaak ingebakken in een organisatie en een cultuurverandering is niet altijd een mogelijkheid. Maar je kunt wel je doelgroep beter leren kennen en je merkimago bij hen veranderen of versterken door een juiste communicatiestrategie. Daar ligt goud voor je moderne en effectieve wervingsstrategie, om duurzame werkrelaties te realiseren.

 

Lees meer over je kernwaarden inzetten als wervingsstrategie

 

*Bron