Door Rick

Ik hoor je denken; weer een artikel over data, big data of data-driven blabla. Data is hot, en met een goede reden. De tijd dat data alleen voor data analisten en onderzoekers waardevol is ligt echt definitief achter ons. De recruitment specialist die beschikt over de beste data maakt een veel grotere kans om met schaars talent in contact te komen én sollicitaties te ontvangen. Hoe dit komt? Hieronder de belangrijkste redenen.

Candidate journey

Deze “kandidaat reis” draait om inspireren en informeren. Een aantal van deze stappen zijn voor iedereen hetzelfde, maar sommige zijn specifiek en het liefst persoonlijk. Hoe beter jij je ideale kandidaat kent, des te beter weet jij waar deze zich online bevindt en welke zaken voor hem of haar belangrijk zijn. Deze data is essentieel voor het starten van de candidate journey; welke kanalen ga je inzetten en welke onderwerpen of thema’s spreken de kandidaat aan. Je start altijd met deze aannames maar je wilt ook meten of dit juist is, dit doe je met data en door te experimenteren. Door dit te blijven doen worden aannames uiteindelijk op data gebaseerde feiten die zorgen voor het beste resultaat tegen de laagst mogelijke inspanning en kosten.

Analytics

Welk artikel of campagne zorgt voor de meeste sollicitaties? Je career page is de plek waar de meeste kandidaten gaan solliciteren en daarom één van de belangrijkste plekken gedurende de candidate journey. Alle inspanning die je hebt geleverd om goede (vacature) teksten te schrijven, beelden te maken en campagnes te starten hebben als doel om kandidaten enthousiast te maken voor je organisatie en wellicht een specifieke functie. Je wilt dat dit gevoel blijft wanneer ze op je website komen en de drempel om te solliciteren zo laag mogelijk te maken. Door gebruik te maken van gratis tools zoals Google analytics en heatmaps kan je precies in kaart brengen hoe bezoekers je website ervaren en waar je kan verbeteren. Daarnaast weet je ook precies welke kanalen, websites en artikelen uiteindelijk voor de meeste sollicitaties zorgen.

Data-driven recruitment staat nog in de kinderschoenen maar is met een opmars bezig. Het stelt je in staat om gerichter te communiceren met kandidaten en jouw vacatures en artikelen bij zoveel mogelijk geschikte kandidaten onder de aandacht te brengen. Deze data is goud waard voor elke recruitment specialist.