In Nederland zitten we dagelijks 1,5 uur op verschillende social media platformen. Dit doen we met name om op de hoogte te blijven van nieuws en gebeurtenissen. Daarnaast zijn we op zoek naar een vorm van vermaak, of we vullen er onze vrije tijd mee wanneer we even niets om handen hebben. En uiteraard willen we in contact zijn met onze vrienden en zien wat zij posten, vooral nu in coronatijd!

Jongeren 15-19 spenderen zelfs gemiddeld bijna 2,5 uur per dag op social media. We zijn dagelijks te vinden op Whatsapp, Facebook, Youtube, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Twitter, Snapchat of Tiktok. Zelfs Facebook is populairder geworden in het afgelopen jaar, wat tegen de voorspellingen dat de populariteit van kanaal daalt ingaat.

 

Kansen voor je actieve wervingstrategie

Op al deze social media kanalen kan je gesponsorde updates plaatsen of adverteren. Alleen Whatsapp biedt die mogelijk niet, maar aangezien dit in handen is van dezelfde eigenaar als Facebook en Instagram zal ook dat vast niet lang meer duren.

Vanuit wervingsperspectief is een actieve houding (in tegenstelling tot de reactieve) de meest lonende houding. Dat betekent dat jij naar je doelgroep toegaat, in plaats van andersom. En hoe doe je dat beter dan door aanwezig te zijn waar zij dat ook zijn?! We zien de gemiddelde Nederlander nog niet zo snel iedere dag anderhalf uur spenderen op jobboards… Waarom zou je daar nog je geld in willen steken?

 

Moderne aanpak in de War on talent

Als je het ons vraagt, zeggen we dat traditionele jobboards binnen een paar jaar helemaal niet meer bestaan. Het is niet logisch om als werkgever je te willen mengen in een poel van concurrenten, die allemaal vergelijkbaar aanbod ‘zenden’ en vervolgens afwachten op een reactie. Áls je die al krijgt, is het nog maar hopen dat een kandidaat enigszins aansluit… Het is een passieve, ouderwetse, inefficiënte en ook dure manier van kandidaten te proberen bereiken.

Het is daarom tijd voor een moderne en logischere aanpak in je wervingsstrategie! Social media is daarin dus een hele logische, als je bekijkt hoe populair deze kanalen zijn. Daarnaast is het goedkoper om hierop te adverteren én kan je enorm specifiek ‘targetten’ op jouw doelgroep. Social advertising geeft je: Relevantie + zichtbaarheid + lagere kosten + groter bereik + A/B testing + inzichten in statistieken = een uitstekende keuze!

 

 

Verandering in communicatiestijl

Als je gewend bent om potentiële kandidaten aan te spreken op basis van concrete vraag- en aanbod zoals op jobboards, heb je vaak alleen een zo compleet mogelijke vacaturetekst nodig gehad. Wellicht aangevuld met een stukje informatie over de organisatie. Als je je wilt wagen aan adverteren op social media om potentiele kandidaten te bereiken, moet je wel even je communicatie aanpassen aan deze kanalen.

Wanneer iemand namelijk op social media aan het scrollen is, is hij of zij op dat moment niet actief op zoek naar een nieuwe baan. Mensen houden zich dan vooral bezig met alles wat we in de intro van dit artikel al noemden. Dat is een groot en belangrijk verschil met jobboards, waar mensen actief naar banenaanbod zoeken. Pas je communicatie daarom aan zodat je content beter valt bij de doelgroep en hun state-of-mind en ‘overval’ ze niet met vacatures op social media.

 

Weten wat je dan wel kunt adverteren op social media om potentiële kandidaten te enthousiasmeren? Lees het in dit artikel: 5x informatie waar latent werkzoekenden écht wat aan hebben.