Door Rick

Als detacherings organisatie is recruitment of talent acquisitie misschien wel je belangrijkste activiteit. Met de juiste kandidaten help je klanten en met tevreden opdrachtgevers kan je medewerkers weer helpen aan de tofste opdrachten. Dit is misschien wat kort door de bocht en natuurlijk komt er meer bij kijken, maar als detacheerder wil je excelleren in recruitment, toch?

Schaarsheid in kandidaten

Zelf heb ik de afgelopen acht jaar verschillende functies vervuld binnen de technische detachering, als recruiter, accountmanager en uiteindelijk als adjunct-directeur. Gedurende die tijd waren er altijd meer opdrachten dan kandidaten. Dit betekende dat hoe beter wij zouden worden in het aanspreken en aantrekken van kandidaten en medewerkers, hoe beter wij onze klanten konden helpen en hoe meer mogelijkheden wij hadden voor onze medewerkers, zowel qua opdrachten als op het gebiedt van persoonlijke ontwikkeling en hun werkambities.

Latent zoekenden bereiken

Het werd echter steeds moeilijker om dit schaarse talent te vinden. De jobboards droogden langzaam op, beurzen werden steeds minder succesvol en het aantal bezoekers op de website bleef stabiel, maar veel sollicitaties kwamen hier niet uit. Mensen benaderen via Linkedn en creatief adverteren op Indeed was uiteindelijk het meest succesvol. Eigenlijk ook best logisch allemaal, want voornamelijk “actief” werkzoekenden komen op jobboards of beurzen. Dit terwijl uit verschillende onderzoeken blijkt dat het merendeel van de beroepsbevolking best geïnteresseerd is in iets anders, maar hoe bereik je deze groep?

Bevind je onder de doelgroep

Inmiddels weet ik dat het goed mogelijk is deze latente doelgroep aan te spreken, hiervoor is het essentieel dat je als organisatie aanwezig bent op de plekken waar de doelgroep zich (online) bevindt, met een boodschap die aansprekend is. In sommige gevallen is een vacature met een pakkend beeld aansprekend genoeg, op andere momenten is het succesvoller om projecten te laten zien of je visie over een bepaald thema te delen.

De ROI van recruitment marketing

Voor ons waren sociale media als Facebook, Instagram en LinkedIn al voldoende om ongeveer vijf keer meer sollicitaties te ontvangen van technisch talent dat eerder niet eens ‘beschikbaar’ was.  Natuurlijk gaat niet alles in één keer goed, maar zelfs met weinig ervaring van digitale marketing en een bescheiden budget kan je binnen één week je eerste wervingscampagne draaien. Ik raad iedereen aan het te proberen, ga maar na; hoeveel uur per jaar zit je op jobboards? En hoeveel uur per jaar besteed je op social media, nieuwssites en andere platforms?

 

Rick Hermus, oprichter Match-Lab