Aan het eind van afgelopen zomer was het dan eindelijk zo ver: Google for Jobs is officieel gelanceerd in Nederland. Een echte vacaturetool voor Google waar jij jouw techniek op wilt aanpassen. Het bied je namelijk extra kansen om goed gevonden te worden door kandidaten!

Google for Jobs indexeert gegevens van vacatures op zowel jobboards als op ieder andere website. Dus ook op jouw carrièrewebsite / -pagina! Door de juiste instellingen toe te passen in jouw data, herkent Google vacatureteksten als daadwerkelijke ‘job posts’ en geeft ze een speciaal plekje binnen zoekresultaten en in het Google for Jobs platform. En nu komt het mooiste: dit is GRATIS. Althans, voorlopig gratis denken wij. Des te meer reden om er vooral nu al gebruik van te maken.

 

De juiste instellingen

Google moet jouw vacatures dus herkennen als daadwerkelijke ‘job post’. Dat doe je door bepaalde code toe te passen op je website en op de vacaturepagina. Deze code kan bepaalde elementen dan herkennen zoals functietitel, locatie, salarishoogte, type dienstverband, branche, etc. Om dit goed in te stellen heb je wel enige programmeerkennis of anders -ondersteuning nodig.

 

Test jouw vacaturepagina

Benieuwd of jouw website en vacatures al zichtbaar zijn binnen Google For Jobs? Je kunt het testen met deze tool: https://search.google.com/test/rich-results. Vul de url in van je vacaturepagina en je krijgt meteen een overzicht van welke data Google er uit haalt. Als je onder Gedetecteerde Items “Vacatures” ziet staan en een groen vinkje voor je functietitel, betekent dat dat deze opgenomen is in Google For Jobs!

Door dit veld open te vouwen zie je precies welke gegevens worden ingeladen op welke manier. Ook krijg je soms suggesties of foutmeldingen en zie je meteen waar het probleem zit. Je kunt ook direct een voorbeeld inzien van hoe jouw vacature er in Google For Jobs uitziet.

 

Waarom wil je dit?

Het doel van Google is zo goed mogelijk aansluitende informatie te bieden aan gebruikers die ergens naar op zoek zijn. Deze tool zorgt dat mensen die zoeken naar bepaalde vacatures, een aansluitend en actueel aanbod te zien krijgen in de zoekresultaten. Zo houdt Google haar gebruikers tevreden.

Voor jou is dit interessant omdat de kans dat werkzoekenden jouw vacature tegenkomen, groter wordt. Het dwingt je om je vacatures aan te vullen op bepaalde gebieden, wat het voor potentiële sollicitanten ook weer meer relevante informatie biedt. Daarnaast verwijst de tool van Google ook gewoon door naar jouw eigen vacaturepagina, wat weer zorgt voor extra traffic. En hadden we al gezegd dat dit GRATIS is? 😉